Schoolplan
Het format van ons schoolplan is in samenwerking met de directies van de scholen van OPOA tot stand gekomen.
Het fundament onder het schoolplan wordt gevormd door:
- De vertaling van het meerjarig strategisch beleid 2019-2023 van OPOA naar beleid op schoolniveau.
- De schoolzelfevaluatie die een neerslag is van de jaarlijkse analyse van de opbrengsten van de kwaliteitsmatrix van OPOA.
Het schoolplan is vooral bedoeld om houvast te bieden bij de te maken beleidskeuzes: het tot stand brengen van continuïteit gedurende de beleidsperiode. Het is de basis voor de invulling van de jaarplanning en de te bereiken einddoelen in deze schoolplanperiode. Tevens is het schoolplan één van de belangrijkste middelen om verantwoording af te leggen aan het bevoegd gezag en aan de onderwijsinspectie.
Het schoolplan bestaat uit twee delen:
- Deel A: hierin beschrijven we welke ontwikkelingen we in willen zetten, waarom, hoe, wanneer en met wie. Uitgangspunten hiervoor zijn de schoolzelfevaluatie, de opbrengst van de kwaliteitszorginstrumenten en visie en doelen van de school.
- Deel B: concrete uitwerking van het verwoorde beleid in een vierjaren planning op hoofdlijnen aangevuld met een specifiekere jaarplanning. Deze jaarplanning zal jaarlijks worden geëvalueerd waarna een nieuw jaarplan wordt opgesteld met in achtneming van de hoofdlijnen van meerjarenbeleid. Op deze wijze wil de school op alle beleidsthema’s vorm, inhoud en uitvoering geven aan de PDCA – cyclus. Tevens maakt deze werkwijze het mogelijk om de opbrengsten van de kwaliteitszorginstrumenten per jaar direct in te voegen in het te voeren schoolbeleid.
Het schoolplan van Step! kunt u in de bijlage vinden.